Przyczyny awarii turbosprężarek 

W związku z coraz bardziej powszechnym zastosowaniem turbosprężarek w nowo produkowanych samochodach, należy zwrócić uwagę na warunki jej pracy. Turbosprężarka jest tak zaprojektowana, aby mogła bezawaryjnie współpracować z silnikiem przez cały okres jego eksploatacji. Nie wymaga ona jakichkolwiek specjalnych remontów, a badanie powinno ograniczyć się tylko do kilku podstawowych czynności zgodnych z instrukcją użytkowania turbosprężarki dostarczonej przez producenta.

Czynności te powinny obejmować:

  • Okresowych zmian oleju.
  • Konserwacji systemu filtracji oleju (filtr oleju, przewody).
  • Kontroli ciśnienie oleju.
  • Konserwacji systemu filtracji powietrza (filtr powietrza, przewody).

W przypadku wystąpienia awarii, 90% z nich następuje z powodu następujących przyczyn:

  1. Uszkodzenia spowodowane przez obcy materiał.

    Uszkodzenia spowodowane przez obcy materiał wpadający do korpusu wydechowego lub ssącego są wyraźnie widoczne na kołach turbiny i kompresora. Przed wymianą turbosprężarki należy sprawdzić drożność i czystość układów ssącego i wydechowego silnika.

    Nigdy nie próbuj prostować łopatek. Układ wirujący musi być wyważony dynamicznie!!!

  2. Uszkodzenia turbosprężarki spowodowane brudnym olejem.

    Na zdjęciu głębokie rysy na łożyskach spowodowane przez zanieczyszczony olej. Aby zapobiec tego typu uszkodzeniom, olej i filtry powinny być dobrej jakości i wymienione podczas każdej naprawy turbosprężarki. Ponadto olej i filtry wymieniać regularnie zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.

    Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:
    • zablokowany, zniszczony lub złej jakości filtr oleju
    • zużycie silnika
    • niesprawność zaworu przelewowego filtra oleju
    • złej jakości olej silnikowy

  3. Przerwy w dostarczaniu oleju.

    Przerwy w dostarczaniu oleju w powtarzających się krótkich okresach (45 sekund ) powodują wypolerowanie i wypalanie powierzchni łożysk.

    Przyczyną może być:
    • wymiana turbosprężarki bez zalania jej olejem
    • wymiana oleju i filtra oleju
    • długi okres nie używania samochodu
    • nieodpowiednie uruchomienie silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki
    • niskie ciśnienie oleju z powodu złego funkcjonowania systemu smarowania
    • zanieczyszczenie oleju np. glycol, paliwo

  4. Niedobór ciśnienia oleju.

    Znaczny niedobór ciśnienia oleju ponad przedłużony okres ( powyżej 810 sekund ) oprócz wypolerowania i wypalania powierzchni łożysk powoduje w systemie łożysk turbosprężarki pokazywane powyżej objawy przebarwienia. Niedobór ciśnienia jest najgroźniejszą formą przerw w dostarczaniu oleju a przyczyną może być:
    • zgięty, złamany lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę
    • niesprawna pompa olejowa
    • niski poziom oleju w misce olejowej
    • zanik smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym pochyleniu terenu

  5. Przegrzanie.

    Nagromadzenie węgla (wypalony olej) jest spowodowane nadmierną temperaturą spalin lub zbyt szybkim wyłączaniem silnika po pracy. Zaleca się pozostawienie silnika po pracy na czas 2, 3 minut na biegu jałowym (czas potrzebny do ostudzenia turbosprężarki). Przejście wysokiej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy powoduje wypalanie oleju i korozję łożysk turbosprężarki. Główne uszkodzenia występują na pierścieniu i rowkach wałka turbiny a także łożysku turbiny. Zwęglony olej powoduje również zablokowanie odpływu oleju w korpusie środkowym. Nagromadzenie się węgla powoduje tarcie a w konsekwencji prowadzi do zgięć i pęknięć części turbosprężarki.

    Przyczyny:
    • zablokowany lub zużyty filtr powietrza
    • zbyt szybkim wyłączaniem silnika po pracy
    • złej jakości olej silnikowy
    • zbyt rzadka wymiana oleju w silniku
    • przedmuchy powietrza i spalin
    • niesprawne wtryskiwacze
    • źle zamocowany korpus turbiny
    • niesprawny system smarowania i turbosprężarki
    • niesprawny system odprowadzenia oleju (wady odpowietrzania skrzyni korbowej silnika)